Hvorfor mindre virksomheder især burde omfavne Instagram!

Når du overvejer forskellige strategier, værktøjer og kanaler, der hjælper dig med at få din virksomhed til at vokse, er Instagram så øverst på din liste?

Hvis svaret er nej, skal du med det samme ændre det. Instagram er et af de bedste værktøjer derude til at promovere dit brand, engagere dine målgrupper og øge dit salg. Selv talene understøtter dette. Den sociale medieplatform havde over 1 milliard månedlige aktive brugere i juni 2018. Den har et endnu større publikum nu, men hvad der virkelig får Instagram til at skille sig ud er, at 80% af disse brugere følger mindst en virksomhedskonto.

Instagrams stabile vækst stopper heller ikke i nær fremtid. Dette betyder, at der vil være meget mere konkurrence der venter på din virksomhed, hvis du ikke begynder at bruge dette netværk til din fordel NU. Men det er ikke den eneste grund til, at du skal omfavne Instagram. Der er masser af andre måder, hvorpå din virksomhed kan drage fordel af det, så lad os se på nogle af dem.

Find dit marked med Hashtags

Kilde: dribbble.com (gratis at bruge og dele)

Hvis der er nogen, du skal lytte til, når det kommer til sociale medier, og især Instagram, er det Gary Vaynerchuk. Iværksætteren og forfatteren er en velkendt autoritet inden for social media marketing. Han foreslår, at du skal gå ind på dine sociale medier, og en af grundene hertil er den relative lethed, som du kan identificere dit marked med ved hjælp af hashtags.

Lad os slå op på #entrepreneur-hashtaggen som et eksempel. Som du kan se på billedet herunder bruger over 53 millioner posts det samme hashtag:

Kilde: skærmbillede fra instagram.com (gratis at bruge og dele)

Hvis du bruger netop det ene generelle tag, vil dine posts gå tabt i al støj. Derfor skal du finde mere specifikke hashtags såvel som andre top tags, der er relateret til #entrepreneur. Dette burde ikke være for svært, da Instagram foreslår dem til dig. Du kan også finde posts fra populære profiler og se, hvilke andre branchespecifikke hashtags de har brugt til at nå deres kunder. 

Gør brug af alle fordelene med Instagram; - Køb vores nyeste online Instagram kursus hér! 

Brug Instagram annoncer

Uanset hvor fantastisk dit produkt eller dit Instagram-indhold er, vil du kun nå nogen af dine følgere med det. For at udvide din rækkevidde og styrke for din virksomheds tilstedeværelse på sociale medier skal du begynde at stole på Instagram-annoncer.

Instagram har et enormt potentiale, når det gælder at øge din omsætning. Der er over 1 million månedlige annoncører, og størstedelen af dem er små virksomheder, der bruger Instagram-annoncer.

Nu kan du vælge billeder eller video, hvor sidstnævnte er mere effektiv til at fremvise dit brand eller dine produkter. Vi kan heller ikke overse populariteten af Instagram Stories, som kan bruges som en anden kanal til at køre annoncer.

I sidste ende kan du ikke kun bruge disse annoncer til at målrette potentielle kunder uden for din cirkel af følgere, men også til at målrette kunder, der har besøgt din online butik og forladt deres indkøbsproces. 

Skab relationer ved at interagere og engagere

Kilde: freepik.com (gratis at bruge og dele)


En anden god rådgivning fra Gary Vaynerchuk er hans $ 1,80 Instagram-strategi. Denne taktik giver dig mulighed for at opbygge forhold til andre mærkers følgere og forbedre dit brands eksponering blandt andet.


Hvad indebærer denne tilgang? Først skal du identificere 10 hashtags, der er relevante for din virksomhed, brand eller niche, og derefter identificere de top 9 trending-posts for hvért hashtag.


For det andet skal du bruge dine “2 cents” på hvér af de 90 posts, hvilket derfor beløber sig til $ 1.80 - billedlig talt 🙂


Og du skal gøre dette hvér dag.


Hvis du for eksempel ser et spørgsmål i kommentarerne, og du har svaret, skal du ikke tøve med at bryde ind og give værdi. Men selv noget så simpelt som at kommentere en post du kan lide eller udvide informationen inde i posten kan være effektivt. Ideen er at interagere og skabe engagement ved at kommentere, like, svare og dele.


Endelig kan du bruge denne tilgang til at nå ud til andre mærker eller influencere og få et samarbejde eller bede om hjælp.  


Funktioner for businessprofiler kan dirigere kunder til din virksomhed


Der er ikke noget galt i at have en normal Instagram-konto til din virksomhed, men det ville være en skam ikke at drage fordel af Business Profile-funktionen. Så hvad får du med den?


Dine indlæg vil se ud på nøjagtigt same måde, men din profilside ændres lidt og vil indeholde en knap, hvor der opfordres til kontakt. Denne kontakt-knap dirigerer kunder direkte til din telefon, e-mail eller sms. Dette betyder, at du hurtigere får kapitaliseret på dine Instagram-følgere og forvandlet dem til konkrete leads og kunder.


Når du har oprettet en forretningsprofil, får du også adgang til analytiske data. Disse data giver dig værdifuld indsigt i, hvilke indhold der fungerer bedst med hensyn til rækkevidde og visninger. Derudover vil du også være i stand til at se andre indsigter såsom dine følgeres demografi for hvert indlæg, du offentliggør.


På den måde har du noget konkret at holde dig til og tage udgangspunkt I til din marketingstrategi og ikke kun din mavefornemmelse.


Få mere trafik og flere leads til din online butik


Sociale medieplatforme er gode til at interagere med dine følgere og øge kendskabet til dit brand. Men det ultimative mål er at få dine følgere til dit website eller din online butik. Det er her konverteringerne finder sted. 

Kilde: freepik.com (gratis at bruge og dele)

Og hvis du gør det rigtigt, kan Instagram være et af de bedste værktøjer til at føre mere trafik til dit website. For eksempel kan du give en promo-kode til alle de følgere, der beslutter at gå videre til din butik. 

Få optimeret din indsats på Instagram; - Køb vores nyeste online Instagram kursus hér! 

Hvad venter du på?

Som du kan se, er der masser af beviser, der antyder, at Instagram kan være fantastisk til din virksomhed. Alle bruger fordelene, så du bliver nødt til at hoppe på Instagram-vognen så hurtigt som muligt. Brug det til din fordel, mens du kan og få mere trafik og flere leads til din online forretning.

Scroll til toppen